Polonia, Suedia, Malta și Estonia nu sunt pregătite pentru un acord privind Directiva de implementare pentru Pilonul II
Marți, 15 martie, miniștrii de finanțe ai UE nu au reușit să ajungă la un acord cu privire la Directiva de implementare pentru Pilonul II, în ciuda unei noi propuneri de compromis înaintate de președinția franceză a Consiliului UE. Printre altele, noul text amână termenul-limită pentru intrarea în vigoare a viitoarelor reguli de la 1 ianuarie 2023 la 31 decembrie 2023 și stabilește ca regula pentru includerea veniturilor (IIR) să fie opțională timp de 5 ani pentru statele care nu au mai mult de 10 entități ce intră sub incidența Pilonului II. În ciuda acelor concesii majore, Polonia, Suedia, Malta și Estonia nu au sprijinit textul. În timpul dezbaterii, Polonia a reiterat dorința de a avea o măsură de protecție obligatorie din punct de vedere juridic pentru ca implementarea Pilonului II să fie conectată cu implementarea Pilonului I (realocarea drepturilor de impozitare) al acordului OCDE privind impozitarea. Statul a afirmat că declarația propusă anexată textului pentru a sublinia angajamentul statelor membre față de Pilonul I nu este suficientă. Franța speră acum că se va putea ajunge la un acord prin unanimitatea statelor membre în cadrul următoarei ședințe a Ecofin din 5 aprilie.
Eurodeputata Aurore Lalucq a publicat proiectul de raport privind impozitarea minimă
Luni, 14 martie, eurodeputata franceză Aurore Lalucq (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților) a publicat proiectul de raport referitor la Directiva de implementare pentru Pilonul II. Printre alte modificări, Aurore Lalucq propune o rată minimă efectivă de impozitare de 21% în loc de 15% și afirmă că ar trebui ca statele membre care sunt dispuse să aplice noile reguli în cazul entităților mai mici să dispună de flexibilitate. Proiectul de raport introduce o clauză de revizuire, după 5 ani de la intrarea în vigoare, de a evalua și a reanaliza anumite scutiri și derogări, în special în ceea ce privește sistemele de taxare a distribuirilor de dividende și excluderea venitului pe bază de fond, relevanța plafonului pentru grupul de întreprinderi multinaționale (MNE) și firmele naționale de mari dimensiuni aflate în aria de acoperire și impactul asupra veniturilor fiscale din statele aflate în dezvoltare. O clauză de revizuire ar fi, de asemenea, o oportunitate de a integra modificarea suplimentară a Regulilor modelului OCDE în legislația UE dacă este necesar, subliniază textul. A fost adăugată și o clauză de delimitare pentru a stipula că această directivă nu va afecta aplicarea prevederilor naționale asupra formelor alternative de impozitare a grupurilor sau companiilor naționale. Referitor la acest dosar, Parlamentul European este consultat doar în vederea obținerii unei opinii. Votul asupra raportului este preconizat pentru 28 aprilie.
Poziția ETAF cu privire la Directiva de implementare pentru Pilonul II
Vineri, 18 martie, European Tax Adviser Federation (ETAF) a transmis reacția sa către Comisia Europeană referitoare la Directiva de implementare pentru Pilonul II. Majoritatea membrilor ETAF sunt de acord că este de dorit o directivă pentru implementarea în cadrul UE a regulilor care rezultă din acordul OCDE într-o manieră consecventă și coordonată și sunt de părere că UE ar trebui să respecte cu strictețe regulile modelului OCDE. În această privință, ETAF face apel la Consiliul UE și la Comisia Europeană să ia în considerare activitatea rămasă a OCDE privind Pilonul II înainte de a finaliza textul directivei. Întrucât 98% dintre membrii ETAF reprezintă IMM-uri, doar un număr redus dintre aceștia vor trebui să implementeze noile reguli pentru clienții lor care ating plafonul. Totuși, întrucât impozitarea este o chestiune de evoluție continuă, iar consilierii fiscali trebuie să fie deschiși și pregătiți în fața oricărei evoluții viitoare, inclusiv o scădere a plafonului și eventualitatea aplicării noilor reguli în cazul companiilor mai mici, era important ca ETAF să contribuie la dezbatere. Perioada de transmitere a reacțiilor rămâne deschisă până la 6 aprilie.
OCDE a inițiat o consultare cu privire la Cadrul de implementare a Pilonului II și a publicat un Comentariu privind acest pilon
Luni, 14 martie, Cadrul inclusiv al G20/OCDE cu privire la BEPS a deschis o consultare publică pentru a colecta contribuțiile părților interesate cu privire la problemele care trebuie tratate ce țin de Cadrul de implementare a Pilonului II. Cadrul de implementare, care trebuie finalizat înainte de sfârșitul lui 2022, are ca scop sprijinirea autorităților fiscale în implementarea ratei minime efective de impozitare de 15% pentru întreprinderile multinaționale mari (MNE). Consultarea publică nu solicită comentarii suplimentare cu privire la opțiunile de politică realizate deja, ci se concentrează mai degrabă pe implementarea mecanismelor care vor asigura că administrațiile fiscale și MNE pot implementa și aplica regulile într-o manieră consecventă și coordonată, minimizând în același timp costurile de conformitate, declară OCDE. Părțile interesate sunt invitate să transmită comentariile până la 11 aprilie 2022. În aceeași zi, OCDE a publicat și Comentariul referitor la Regulile modelului privind Pilonul II, care dezvoltă subiectul aplicării și funcționării noilor reguli și clarifică semnificația anumitor termeni. De asemenea, acesta ilustrează cu exemple aplicarea regulilor în diferite situații.
Acord al statelor membre privind CBAM
Marți, 15 martie, statele membre UE au încheiat un acord (abordare generală) cu privire la Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM). Polonia a fost singura care nu a susținut textul de compromis propus de președinția franceză a Consiliului UE. CBAM va funcționa în paralel cu Sistemul european de comercializare a certificatelor de emisii de carbon (UE ETS), pentru a reflecta și a completa funcționarea acestuia legat de bunurile importate. Inițial, CBAM va acoperi emisiile directe ale sectoarelor selectate: fier și oțel, ciment, aluminiu, îngrășăminte și electricitate, dar în viitor ar putea fi extins pentru a acoperi și emisiile indirecte. Companiile vizate vor trebui să cumpere certificate de emisie în concordanță cu intensitatea emisiilor de carbon aferente produselor importate. Textul agreat este în acord cu propunerea inițială a Comisiei. O diferență este aceea că Consiliul a optat pentru o centralizare mai mare a guvernanței CBAM. De exemplu, noul registru al declaranților CBAM va fi centralizat la nivelul UE. De asemenea, miniștrii de finanțe UE au menționat într-o declarație separată că vor fi necesare eforturi suplimentare referitor la anumite aspecte discutate în alte texte legislative înainte ca negocierile cu Parlamentul European să înceapă. Acesta va fi cazul, în special, pentru eliminarea treptată a cotelor gratuite pe care companiile UE le primesc în baza sistemului UE ETS curent, riscul de scurgeri de emisii de carbon legat de exporturi, utilizarea veniturilor aferente CBAM pentru a finanța bugetul UE și ideea unei alianțe privind stabilirea prețului carbonului între partenerii internaționali din cadrului unui „club climatic”, conform sugestiei venite din partea Germaniei. Se preconizează că Parlamentul European își va adopta poziția în luna iunie.
Consiliul a adoptat concluziile privind implementarea pachetului de modernizare a TVA pentru tranzacțiile aferente comerțului electronic
Marți, 15 martie, Consiliul UE a adoptat concluziile privind pachetul de modernizare a TVA pentru tranzacțiile aferente comerțului electronic, care au intrat în vigoare la 1 iulie 2021. Textul salută rezultatele preliminare, prezentate de Comisie, ale evaluării la nivel tehnic a aplicării corecte a noilor reguli europene privind TVA pentru tranzacțiile aferente comerțului electronic, care indică că pachetul contribuie la tranziția digitală, redresarea economică și sustenabilitatea finanțelor publice la nivelul UE. Mai important, Consiliul UE așteaptă cu interes pachetul „TVA pentru era digitală”, preconizat pentru ultima parte a anului 2022, și invită Comisia să se asigure că toate propunerile pe care intenționează să le prezinte Consiliului sunt evaluate în întregime din punctul de vedere al costurilor și beneficiilor economice, administrative și sociale pentru contribuabili și autorități fiscale, inclusiv impactul acestora asupra capacităților UE și ale statelor membre și perioadelor de implementare aferente necesare, precum și asupra protecției datelor personale.
PE: Interpelare a președintelui Grupului de lucru privind Codul de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor
Joi, 17 martie, eurodeputații din subcomisia pe probleme fiscale a Parlamentului European (FISC) au desfășurat o interpelare a președintelui Grupului de lucru privind Codul de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor, Lyudmila Petkova. Cu acest prilej, aceștia și-au exprimat dezamăgirea pentru eșecul statelor membre din luna decembrie a anului trecut în a conveni asupra revizuirii Codului de conduită din 1997, care are ca scop limitarea practicilor dăunătoare de impozitare a întreprinderilor în Uniunea Europeană. Eurodeputații au întrebat-o pe Lyudmila Petkova dacă aceasta identifică un spațiu de manevră care ar permite realizarea unei reforme sau dacă singura opțiune este o schimbare a Tratatului pentru a elimina regula privind unanimitatea. Aceasta a oferit asigurări că negocierile vor continua și a afirmat că unele discuții încă implică impactul Pilonului II al acordului OCDE privind impozitarea. De asemenea, eurodeputații au întrebat-o pe Lyudmila Petkova cum să echilibreze mai bine necesitatea controlării evaziunii fiscale și a fraudei cu cea a încurajării competiției fiscale sănătoase între statele membre.
Observatorul fiscal al UE pledează pentru un Registru european al activelor
Într-o notă publicată miercuri, 16 martie, Observatorul fiscal al UE a pledat pentru un Registru european al activelor. În cadrul Registrului european al activelor, informațiile existente ar putea fi adunate, ceea ce ar rezulta în sancțiuni mai bine orientate și instrumente eficiente pentru a stopa spălarea de bani, corupția și evaziunea fiscală, potrivit acestuia. Observatorul fiscal al UE sugerează ca Uniunea Europeană să înființeze un Grup operativ privind proprietatea asupra activelor, care ar putea fi supravegheat de Eurogrup, pentru colectarea, verificarea încrucișată și analizarea tuturor informațiilor disponibile referitoare la averea și activele deținute în statele membre UE de către anumite persoane, peste un anumit plafon. Obiectivul final al registrului ar fi înregistrarea completă a proprietății și a circulației activelor. Acesta nu ar trebui să creeze lacune în ceea ce privește tipul de active deținute și ar trebui să se bazeze pe procedurile privind schimbul automat de informații între diferitele surse, declară Observatorul fiscal UE. Comisia Europeană a ordonat deja un studiu de fezabilitate referitor la un astfel de registru toamna trecută. Rezultatele sunt preconizate pentru aprilie 2023.
Sursă foto: European Tax Adviser Federation – ETAF